VIR: www.avp-rs.si
Kaj potrebujete za vožnjo motornega kolesa do 125 ccm, če niste voznik začetnik?
Vozniško dovoljenje za kategorijo A1 – vozite lahko v tujini A1 z B |
|
Vpis administrativne kode – vozite lahko le v Sloveniji A1 z B s kodo 125 |
|
Vir: https://vozimse.si/cpp/enostavneje-do-izpita-za-motor/
Koda 125 – kaj je dobro vedeti:
Odkar je država na začetku lanskega poletja vpeljala kodo 125, ki imetnikom kategorije B omogoča bližnjico za vožnjo motornih koles s prostornino do 125 kubičnih centimetrov, so možnost izkoristili že številni vozniki. Po podatkih agencije za varnost prometa je kodo 125 do konca januarja letos vpisalo že okoli 4.300 voznikov. Vsi ti so opravili vsaj predpisanih šest ur vožnje z inštruktorjem šole vožnje in dokazali, da so sposobni samostojnega obvladovanja motornega kolesa v prometu.
Vendar pa koda 125 skriva pasti, ki se jih vozniki ne zavedajo. “To je eden od tistih izpitov, pri katerih se izkaže, da mnogi bistveno precenjujejo svoje sposobnosti in zmogljivosti,” pravi dolgoletni inštruktor Manuel Pungertnik (https://www.amzs.si/cvv). “Po dveh urah na poligonu, ko preverjamo sposobnosti manevriranja in zaviranja, marsikdo spozna, da tudi če na motorju piše samo 125 ccm, tega ‘hudiča’ ni tako enostavno voziti. Takšni skuterji in motorji so dovolj hitri, da si povzročiš ne samo hude poškodbe, temveč da te tudi ni več. In takrat nekateri mogoče malo ‘zabremzajo’ v svojih ambicijah,” pove vodja AMZS šole vožnje (https://www.amzs.si/cvv/programi/za-avtomobiliste/voznik-zacetnik/kaj-zahteva-zakon?igc_id=14222785373&igag_id=125733459261&gclid=CjwKCAjwrdmhBhBBEiwA4Hx5gwj_yfneUMXmyQ7OA5CV6C54CM9MNi17_xjtg3AKwbsIkPHSMFED0hoC-ZUQAvD_BwE).
Za kodo se 125 praviloma odločajo ljudje, ki niso več najmlajši in tudi ne nujno v primerni motoristični formi. “Bistvena je motorika. Dejstvo je, da kdor je od majhnega vozil skuterje in mopede, se to definitivno pozna. Pridejo pa tudi taki, ki imajo izpit B kategorije, slišijo reklamo za kodo 125 in si rečejo, da bi pa to tudi sami vozili.”
Na tem mestu Pungertnik opozarja na ključni izziv, pred katerega so postavljeni inštruktorji. Ker na koncu ni pravega izpita, temveč je za vpis kode v vozniško dovoljenje dovolj karton vožnje, je odgovornost bolj kot na posamezniku zdaj na inštruktorjih. “S to novostjo smo inštruktorji od države dobili neverjetno veliko pooblastilo in odgovornost. Zato je ključno, da vse avtošole, vključno z mojo, izobraževanje za kodo 125 izvajamo resnično predano in odgovorno.” Vloga inštruktorja je velikanska: “Če znaš kandidatu dobro predstaviti izzive in če mu znaš v teh nekaj urah dokazati, da je nevaren samemu sebi, potem sem prepričan, da nihče ne bo šel kar tvegat in zapeljat na cesto. Raje bo odvozil kakšno učno uro več. ” Kako sploh poteka izobraževanje za kodo 125 “Prvi dve uri potekata na poligonu. Tam se napredek lahko hitro opazi. Kandidat se nauči osnovne tehnike vožnje. Tudi to, da pri obvladovanju motorja obstaja še kaj drugega, ne le nagibanje. Začne razmišljati o pomenu varnega zaviranja. Ključno je razumevanje delovanja ABS sistema, ki ga ima ta kategorija motorjev kvečjemu na prvem kolesu, pa še to ni obvezno in imajo lahko samo porazdeljeno silo zaviranja,” našteva inštruktor. “Zelo pomembne so tudi relacijske vožnje. Osebno sem mnenja, da neke klasične situacije, kot je pravilo srečanja v križiščih, ne predstavlja težav, saj je zgodba enaka kot pri vožnji avta. Ko pa govorimo o relacijah in serpentinah, pa je to nekaj povsem drugega kot v avtu,” razloži Pungertnik.
Tudi ko je šest ur odvoženih in izpolnjen pogoj za vožnjo motornega kolesa kategorije A1, Pungertnik polaga na srce, naj opravijo tudi neobvezni tečaj varne vožnje za motoriste. Šele tam lahko namreč v varnem okolju preizkusijo, kje so njihove dejanske meje obvladovanja in kako težko je lahko voziti takšno motorno kolo. Pungertnik tudi vztraja, da mora biti zaščitna oprema pri vožnji takšnega motornega kolesa takšna, kot bi šlo za močnejšo in hitrejšo kategorijo. “Čeprav slovenska zakonodaja zahteva samo homologirano čelado, pri nas za vse kandidate zahtevamo kompletno opremo – jakno, hlače in tudi gležnjarje za zaščito enega najbolj izpostavljenih delov telesa. Tudi tako želimo izobraževati, da sta si padca pri 50 km/h v kavbojkah ali pa v pravih motorističnih hlačah različna kot dan in noč. Kaj šele, da bi šel A1 vozit v kratki majici in natikačih.”
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/dosje-avto/mnogi-vozniki-razocarani-zaradi-kode-125-402092 – www.zurnal24.si
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/dosje-avto/mnogi-vozniki-razocarani-zaradi-kode-125-402092 – www.zurnal24.si
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/dosje-avto/mnogi-vozniki-razocarani-zaradi-kode-125-402092 – www.zurnal24.si
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/dosje-avto/mnogi-vozniki-razocarani-zaradi-kode-125-402092 – www.zurnal24.si
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/dosje-avto/mnogi-vozniki-razocarani-zaradi-kode-125-402092 – www.zurnal24.si
Učinki alkohola
Učinki alkohola na naše sposobnosti, pomembne za varno sodelovanje v prometu so:
VID: zožanje vidnega polja, bleščavost, oslabi sposobnost prepoznavanja odtenkov svetlobe, slabše prepoznavanje barv – predvsem rdeče, slabše zaznavanje gibanja, globine, oddaljenosti/bližine.
MOTORIKA: upočasni hitrost odzivanja in spremeni doživljanje časa, slabša koordinacija rok, nog.
SAMODOJEMANJE: samoprecenjevanje, odsotnost uvida v slabše zmožnosti, občutek poguma pri obvladovanju stvari, zanikanje posledic,
ČUSTVENA STANJA: spodbudi negativno doživljanje, lahko stopnjevano do resnih in globljih čustvenih težav (depresivnost, jeza, agresivnost).
Preberite in upoštevajte
- Nikoli ne vozite pod vplivom alkohola niti drugih psiho-aktivnih snovi
- Alkohol v prometu je eden glavnih dejavnikov tveganja udeležbe v prometni nesreči.
- Zavedajte se, da se že s prvim kozarcem alkohola slabšajo naše psiho-fizične sposobnosti za varno udeležbo v prometu.
- Ne peljite se z voznikom, ki je užival alkohol, ter ga raje opozorite na tveganje.
- Tudi pri pešcih in kolesarjih je alkohol dejavnik tveganja, saj je vsako leto nekaj pešcev in kolesarjev, ki so utrpeli hude posledice v prometnih nesrečah zaradi alkohola.
- Alkohol pomembno vpliva na delovanje naših možgan, pri dolgotrajnem uživanju pa tudi resno ogroža naše zdravje.
Upoštevajte naslednja priporočila za zmanjšanje porabe alkohola:
- nikoli nisem v prometu pod vplivom alkohola
- če nameravam piti alkohol, poskrbim za varen prihod domov (avtobus, taksi…)
- alkohola ne ponujam mladoletnim osebam
- alkohola ne ponujam v šoli ali na delovnem mestu
Kazni za vožnjo pod vplivom alkohola
Zakonsko je za običajne voznike kategorije B dovoljena stopnja alkohola 0,24 g/mg oz. 0,5 promila alkohola. Za voznike začetnike, poklicne voznike, učitelje vožnje in nekatere druge pa velja popolna treznost (0,0 alkohola). Predpisane kazni za voznike, ki imajo lahko do vključno 0,5 g alkohola/kg krvi ali 0,5 promilov oz 0,24 mg alkohola7l izdihanega zraka, ob pogoju, da ne kažejo motenj v vedenju, katerih posledica je lahko nezanesljivo ravnanje v cestnem prometu:
Prekršek | Globa | Kazenske točke (KT) |
Stranska sankcija |
Do vključno 0,50g alkohola na kg krvi ali o,24 mg/l izdihanega zraka in ne kaže znake motenj v vedenju | 300,00 EUR | 4 | – |
Več kot 0,50 do vključno 0,80 g alkohola na kg krvi ali več kot 0,24 do vključno 0,38 mg / l izdihanega zraka | 600,00 EUR | 8 | Možna udeležba na zdravstvenem pregledu s svetovanjem pri osebnem zdravniku – za izbris 4 KT |
Več kot 0,80 do vključno 1,10 g alkohola na kg krvi ali več kot 0,38 do vključno 0,52 mg / l izdihanega zraka | 900,00 EUR | 16 | Prostovoljna udeležba na rehablitacijskem programu za izbirs 4 KT (enkrat v treh letih) |
Več kot 1,10 g alkohola na kg krvi ali več kot 0,52 mg / l izdihanega zraka | 1.200,00 EUR | 18 | Možnost pridržanja voznika, odvzem vozniškega dovoljenja ali odložitev odvzema s kontrolnim zdravstvenim pregledom in udeležbo na ustreznem rehabilitacijskem programu (edukacisjke, psihosocialne delavnice ali zdravljenje) |
Ste vedeli …
… Približno vsaka deseta prometna nesreča nastane kot posledica alkoholiziranosti povzroščitelja, pri nesrečah s smrtnim izidom pa povprečno vsaka tretja.
… Alkoholiziranosti ne moremo znižati s svežim zrakom, uživanjem olja, žvečilkami, saj je odvisna od razgradnje alkohola v jetrih.